Kun myyjä kohtaa päivittäin kymmeniä ellei satoja asiakkaita, vaatii se häneltä ainutlaatuista kykyä ja halua innostua kerta toisensa jälkeen jokaisesta uudesta asiakkaasta. Erilaisia asiakkaita moninaisine tarpeineen virtaa asiakaspalvelijan luo puhelimen ja netin kautta sekä tietenkin ihan henkilökohtaisesti livenä. Miten siis säilyy aito innostus  asiakasta kohtaan vai iskeekö asiakasväsymys vääjäämättä jossain vaiheessa?

Haastateltuani useita ammattimyyjiä, he myönsivät asiakasväsymyksen olevan joskus ihan todellinen uhka. Silloin asiakas kohtaa asioidessaan vain rutiinisuorituksen ja minimaalisen, jos minkäänlaista iloa asiakkuudestaan yritykseen. Tarve tuli ehkä tyydytettyä, mutta olo asiakkaalla on kuin ”välttämättömällä pahalla”. Tuttu tunne asiakasväsymystä potevan asiakaspalvelijan tai myyjän kohtaamisen yhteydessä.

Mistä myyjä sitten saa lisää asiakasinnostusta ja miten hän voi sitä arjessa ylläpitää?

Aivan ensimmäinen keino lienee oman asiakaspalvelu-ammattitaidon  jatkuva kehittäminen. Kun haluaa oppia tuntemaan asiakkaansa aina vain paremmin ja haluaa ymmärtää heidän tarpeitaan enemmän, niin silloin on huolehdittava vähintään kolmesta tärkeästä asiasta:

  1. Ole läsnä niin fyysisesti kuin henkisestikin jokaisessa asiakaskohtaamisessa
  2. Antaudu kuuntelemaan, mitä asiakas oikeasti haluaa ja keskity selvittämään mikä on asiakkaan tarve juuri tänään
  3. Haasta itsesi yhä uudestaan löytämään paras ratkaisu juuri tämän asiakkaan tarpeeseen


Kuinka tähän sitten riittää voimia? Miten ylläpitää asiakasinnostusta ja välttää asiakasväsymys?

Onnistumalla. Onnistuminen tuo lisää energiaa ja auttaa jaksamaan.

Keskittymällä. Keskittyminen vain tähän hetkeen antaa eväät onnistua ja mahdollisuuden omien tietojen ja taitojen parhaaseen hyödyntämiseen.

Tahtomalla. Valitsemalla positiivisen asenteen ja tahtomalla auttaa asiakasta tämän ongelmassa.

Tämän kirjoituksen inspiroijana toimi uskomaton asiakaspalvelija Joonas, joka työskenteli VR:n ravintolavaunun asiakaspalvelijana aamujunassa Tampereelta Jyväskylään. Hän hoiti työnsä ihailtavalla innostuksella ja poikkeuksellisen positiivisella asenteella, joka sai hymyn ihan jokaisen asiakkaan huulille, vaikka kello kävi vasta vähän yli seitsemää aamulla. Haastateltuani häntä jaksamisen salaisuudesta, Joonas paljasti minulle asiakasinnostuksensa tärkeimmän pointin. – Haluan tehdä jokaisen asiakkaani päivästä edes pikkuisen paremman tänään! , hän kertoo hymyillen. Ei siis lainkaan haittaa, millä mielellä asiakas on, kun Joonas ottaa haasteen vastaan yhä uudelleen jokaisessa kohtaamisessaan.

Onnistuminen, keskittyminen hetkeen ja tahto auttaa ovat siis läsnä kun asiakasinnostusta ylläpidetään. Miksi kuvasin järjestyksen näin päin? Siksi, että onnistumisen tavoittelu on keskeinen ja motivoivin osa asiakasinnostuksessa. Onnistumisen puolestaan mahdollistavat keskittyminen hetkeen ja tahto auttaa. Jos nämä kaksi viimeksi mainittua puuttuvat, on suuri vaara ajautua asiakasväsymykseen.

Toivon kaikille asiakastyötä tekeville runsaasti onnistumisia ja asiakasinnostusta kaikkiin tuleviin asiakaskohtaamisiin. Ihan parasta! -asiakaskokemuksia kun syntyy vain asiakaspalvelijoiden onnistuessa omassa työssään!