Halpa helppo ja hauska

Kun se tapahtuu, niin sen kyllä tuntee! Erinomainen asiakaskokemus vaikuttaa aina pintaa syvemmältä ja jättää tunnetasolle leimansa.
Tulee hyvä mieli!

Asiakaskokemus voi käytännössä toteutua kolmella tasolla.  
Minimitasolla asiakas saa tarpeensa tyydytettyä ja hankittua haluamansa tuotteen tai palvelun. Asia tuli siis asiakkaan näkökulmasta hoidettua.
Mutta jos halutaan parantaa asiakaskokemusta ja siirtyä asiakasta sitouttavampaan suuntaan, vaaditaankin jo paneutumista siihen, miten asiakkaan ostoprosessista tehdään mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.
Siirryttäessä lopulta erinomaisten asiakaskokemusten tasolle, on pystyttävä tarjoamaan asiakkaille aidosti lisäarvoa myös tunnepuolella.
Kyettävä ilahduttamaan häntä aidosti!

Mikä sitten saa aikaan tunteen, joka saa sinut ilahtumaan niin paljon, että jopa suosittelet ostamaasi tuotetta tai palvelua myös muille? Laajat empiiriset tutkimukseni ja henkilökohtainen analyysini ovat saaneet minut päätymään seuraaviin kolmeen seikkaan.

Erinomainen asiakaskokemus on totta silloin, kun tuotteen tai palvelun ostaminen on tuntunut:

Halvalta   

Huolimatta maksamastasi hinnasta, koet saaneesi rahallesi vastineen ja tehneesi "hyvät kaupat" Sait sen halvalla! Kun asiakaskokemus on ollut erinomainen, raha/hinta ei enää ole asiakkaalle relevantti asia.

Tutkimusten mukaan 85 % asiakkaista on valmiita  maksamaan tuotteesta enemmän, jos he kokevat saaneensa palvelua, joka ylittää heidän odotuksensa.

Helpolta   

Ostosten tekeminen on tuntunut helpolta ja vaivattomalta. Et joutunut ponnistelemaan yhtään ylimääräistä saadaksesi haluamasi.

"Kaikki sujui kuin tanssi", eikä ostoprosessissa ilmennyt lainkaan mutkia eikä muita epäselvyyksiä.

Hauskalta   

Sinut on YLLÄTETTY iloisesti oston yhteydessä. Sait palvelua ystävällisen hymyn kera tai muuten tunteen, että sinua kohdellaan kuin oikeata Asiakaskuningasta.

Sait monia pieniä asioita, joita et ollut osannut edes odottaa ja jotka osoittivat yrityksen huomioineen sinut ja tarpeesi asiakkaana.

 

Voisiko paneutuminen asiakkaan ilahduttamiseen parantaa yrityksen myyntiä ja tulosta? Väitän, että voisi. Kun kilpailu kovenee, samoja tuotteita ja palveluita saa helposti ja vaivattomasti monesta eri paikasta.  Miten silloin erotutaan ja hankitaan kullanarvoisia suosittelijoita omalle yritykselle? No, tietenkin tarjoamalla tunnetason tarpeisiin vastaavia asiakaskokemuksia, jotka tuottavat asiakkaalle iloa!

Halpa, helppo ja hauska = erinomainen asiakaskokemus