Ehdottomasti sallittu blogikuva 092017Kun kohtaan sinut, katseesi harhailee, ilmeesi on poissaoleva ja eleesi kertovat kiireestä ja kaaoksesta sisälläsi. Olen asiakas ja kaipaan huomiotasi, edes katsekontakti olisi kiva saada. Voisin esittää sinulle avunpyyntöni ja tarpeeni, joka minulla juuri nyt on. Mihin olet kadonnut? Enkö olekaan sinulle enää/vielä/juuri nyt tärkeä? Hei/moi/hyvää huomenta olisi vähintä mitä sinulta odottaisin.

Huomaavaisuus tuntuu katoavan yhä kauemmas arjestamme. Toisen ihmisen tervehtiminenkin kun vaikuttaa vaikealta tai jopa ylivoimaiselta monille meistä. Ja tämä ei siis koske vain työpaikkoja, tilaisuuksia tai muita kohtaamisiamme, vaan aivan tuiki tavallisena asiakkaana et ole nykyisin enää pienen huomaavaisen huomenen arvoinen. Huolimatta vakaasta halustasi hellittää kukkarosi nyörejä, et ole useinkaan oikeutettu tulla nähdyksi ja kuulluksi ostoksia tehdessäsi.

Onko ihmisellä kuitenkaan suurempaa tarvetta kuin tulla huomatuksi omana itsenään? Kun minut huomataan ja olen oikeasti läsnä asiakkaana, on rakennettu jo silta, jota pitkin erinomaisen asiakaskokemuksen rakentaminen voi edetä. Huomaavainen tervehtiminen vie suoraan asiakkaan luo tunnetasolla ja avaa mahdollisuudet hyvän asiakassuhteen syntymiselle.

Mitä muuta huomaavaisuus asiakastyössä sitten on kuin kohdatessa suotu ystävällinen katse ja hymy? Asiakastyössä ehdottomasti sallittua huomaavaisuutta ovat asiakkaan
- tarpeiden selvittäminen
- toiveiden kuunteleminen
- tunteiden huomiointi

Parhaimmillaan tällainen huomaavaisuus synnyttää lujan luottamuksen ja vahvan asiakassuhteen.
Pahimmillaan huomaavaisuuden puute karkottaa asiakkaita muille, sinne missä he tuntevat tulevansa huomioiduiksi tärkeinä asiakkaina.

Asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi huomaavainen käytös asiakkaita kohtaan on yrityksen elossapysymisen, tuloksellisen toiminnan ja kasvun vuoksi ehdottomasti sallittu. Huomaathan sinä asiakkaasi!