Jos mä oon oikee asiakas, niin miksi minut usein ohitetaan ja tunnen itseni jopa näkymättömäksi? Miten asiakkaan halua ”vain katsella” tai halua tulla palvelluksi tulkitaan? Vain katselemaan tulleet ja myyjälle siis usein näkymättömät asiakkaat ovat helppoja tapauksia. Tällaisten asiakkaiden työllistävä vaikutus samoin kuin tuotto yritykselle ovatkin pyöreä nolla.
Arjen kohtaamiset erilaisten asiakaspalvelijoiden kanssa sujuvat kuin huomaamatta ja suurempia tunnejälkiä jättämättä. Asioita hoitaessa ja ratkaisuja omiin tarpeisiin etsiessä karu kokemus on liian usein pelkkä välinpitämättömyys minusta niin ihmisenä ja kuin asiakkaanakin. Miten saisin kokea olevani edes olemassa ja oikeasti yritykselle tärkeä? Miten tulisin oikeasti nähdyksi ja kohdatuksi asiakkaana?
Mistä myyjä voi tietää, jos mä oon oikee asiakas?
Asiakas on ihminen. Asiakkaalla on jokin tarve saada apua. Asiakas on jo tehnyt paljon valintoja ja päätöksiä saapuessaan myyjän luo, henkilökohtaisesti tai verkon kautta. Oikee asiakas tulee siis luoksesi tarvitessaan jotain. Hän haluaa tulla huomatuksi ja nähdyksi. Hän odottaa, että myyjä on läsnä. Hän on jo valinnut myyjän syystä tai toisesta, vaikka tulisikin tällä kerralla ”vain katselemaan”.
Myyjällä on tasan yksi mahdollisuus ja tapa kohdata asiakas. Asiakas on aina oikee!
Kun myyjä antaa minulle mahdollisuuden olla olemassa, voin tuntea saavani parasta mahdollista palvelua, joka on tarkoitettu vain minulle.
Kun myyjä tekee näkymättömästä näkyvän ja kohtaa asiakkaan oikeasti, syntyy välittömästi edellytykset Ihan parasta!-asiakaskokemukselle.
Kun myyjä kohtaa minut ihmisenä, voin kokea olevani asiakkaana olemassa.